اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم و حمله به مردم ایران

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم و حمله به مردم ایران

انتقال فرهنگ غرب از طریق رسانه‌های اجتماعی، انواع بحران‌های هویتی را به همراه آورده است.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانه‌ها طی روزهای پنجم و ششم مردادماه و در قالب پانل‌های نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار می‌گردد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

 

عنوان مقاله:

نقش اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم برای تهاجم ترکیبی علیه مردم ایران

سیده مهناز حسینی دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در پژوهشی به «نقش اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم برای تهاجمات ترکیبی علیه مردم ایران» پرداخته است.

در بخشی از این پژوهش به مهم‌ترین مؤلفه‌های موجود در شکل‌دهی جنگ رسانه‌ای که اغلب شامل سه شاخص مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده اشاره شده است. از شاخص‌های فرهنگی، «ترویج سبک زندگی غربی و کاهش خودباوری ملی»، از شاخص‌های اجتماعی، «بحران هویت و تغییر آداب و رسوم» و از شاخص‌های سیاسی، «ترویج نافرمانی مدنی و ترویج بی‌تفاوتی سیاسی» را می‌توان نام برد.

اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم و حمله به مردم ایران

حسینی در ادامه این مقاله یادآور شده است که امروزه وسایل ارتباط‌جمعی از طریق انتقال اطلاعات و مبادله افکار، نقش عمده‌ای را در شکل‌گیری افکار عمومی جهان بر عهده دارند. به‌طور مثال از ابزارهای فرهنگیِ دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ ما، استفاده از ابزار هنر سینما و تئاتر بوده است. مطبوعات و کتب نیز از ابزار فرهنگی دیگری هستند که همیشه مورد استفاده برای افکار و القای عقاید و آرا بوده است.

این پژوهشگر، شیوه‌های فراوانی برای اعمال عملیات روانی در رسانه‌ها را نام برده است؛ یکی از راه‌های جدی تأثیرگذاری بر مخاطبان، وارونه جلوه دادن واقعیات، ارائه اطلاعات غیرواقعی، دروغین، مخدوش و جهت‌دار یا تصویر وارونه از وقایع است. این شیوه هرچند قدیمی و سنتی است؛ اما هنوز هم استفاده فراوانی در رسانه‌ها دارد و عمدتاً برای مرغوب ساختن و فریب ذهن حریف یا افکار عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب معنی که پیامی را بیان می‌کند به‌هیچ‌وجه واقعیت ندارد و دشمن از طریق همین ابزار رسانه‌ای و در اتاق‌های فکر رسانه‌ای با انواع تکنیک‌ها و روش‌های عملیات روانی و شیوه‌های فریب، مخاطب را در جامعه هدف مورد تهاجم قرار داده است.

اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم و حمله به مردم ایران

در نهایت نگارنده به این نتیجه رسیده است که رسانه‌های غربی به‌صورت کاملاً آنلاین و سازمان‌یافته در تلاش برای انتقال شیوه‌های فکری فرهنگی نو هستند، این انتقال فرهنگی سبب به چالش کشیده شدن هویت در عرصه‌های متفاوت (عینی، ذهنی و معنوی) شده و بحران هویت را در سطوح مختلف و جامعه بین المللی را هم به دنبال داشته است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

اتاق‌های فکر رسانه‌های مهاجم و حمله به مردم ایران

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.