برنامه راستی‌آزمایی شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

برنامه راستی‌آزمایی شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

پژوهشگر دوره دکترای مدیریت رسانه در مقاله خود به بررسی راهبردی سایت فکت‌نامه و برنامه راستی‌آزمایی شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخته است.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

هدف از این رویداد علمی، حل مسئله از طریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری عنوان شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه نمایند.

 

مقاله‌ای که در این نوبت معرفی می‌شود، از جدیدترین مقالات مربوط به دخالت رسانه‌های مهاجم در سیزدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بوده که جزئیات بسیاری را از اقدام جدید تلویزیون ایران‌اینترنشنال بررسی و ارائه کرده است.

پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه در مقاله‌ای به «بررسی راهبردی سایت فکت‌نامه و برنامه راستی‌آزمایی شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰» پرداخته است.

اعظم حسنی در این مقاله با اشاره به محاصره رسانه‌ای مردم ایران که با هدف تولید خشم عمومی و ناامیدی در افکارعمومی انجام شده، معتقد است: اگرچه فرصت‌های متنوعی برای پاسخگویی به رسانه‌های مهاجم یا حمله به نقاط ضعف آنها وجود دارد، اما به دلیل آنکه رسانه‌های جریان اصلی هنوز درگیر مسائل ساختاری مانند کم‌اعتباری نزد مخاطبان یا عدم امکان انتشار برخی خبرها هستند، این فرصت‌ها به سرعت به تهدید تبدیل می‌شوند.

نویسنده مقاله «بررسی راهبردی سایت فکت‌نامه و برنامه راستی‌آزمایی شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰» با مروری بر عملکرد تهاجمی شبکه ایران‌اینترنشنال به‌خصوص در پوشش آنلاین مراسم گروهک مجاهدین خلق در سال ۱۳۹۷ عنوان می‌کند: تریبون دادن به گروهک تروریستی الاحوازیه در همان سال، حمایت‌های مستمر از گروه تروریستی پژاک، پوشش همه‌جانبه همایش تجزیه‌طلبان، پوشش لحظه به لحظه اعتراضات در ناآرامی‌ها و هدایت افکارعمومی به هرج و مرج و خرابکاری؛ اقدام جدیدی را مبنی بر راستی‌آزمایی گفته‌های کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ انجام داد.

وی می‌افزاید: شبکه ایران‌اینترنشنال با رفرنس دادن به سایت بی‌اعتبار فکت‌نامه، هدف از این اقدام را مقابله با اخبارجعلی عنوان کرد؛ اگرچه سیاه‌نمایی، برجسته‌سازی نقاط ضعف و تزریق ناامیدی بیشترین حجم این اطلاع‌رسانی را تشکیل می‌داد.

پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه با اشاره به اهمیت راستی‌آزمایی و روز جهانی آن (دوم آوریل) و پیشگامی روزنامـه «واشـنگتن پسـت «در حقیقت‌سنجی نوین از سال ۲۰۱۷» به تشریح سایت‌هایی مشابه مانند فکت چک، پولیتی فکت، گــروه حقیقت‌یــاب BBC، گروه اطلاعات کامل بریتانیا و تیم بازبین آفریقا در قــاره سیاه و اقدامات افشاگرانۀ روزنامه «گاردین» یا برچسب‌زنی پلتفرم‌های بزرگی مانند فیسبوک، گوگل و توییتر می‌پردازد.

حسنی سپس به وب‌سایت فکت‌نامه اشاره می‌کند و درباره محتوا و الگوریتم کاری آن به بحث و تحلیل مفصل می‌نشیند. با وجود اعلام بی‌طرفی این سایت، وابستگی آن به دانشگاه تورنتوی کانادا مشخص شده، دانشگاهی که در کنار دانشگاه مریلند به جریان‌سازی و سنجش افکارعمومی ایرانیان علاقه زیادی نشان می‌دهد.

 

وی در ادامه با تحلیل بیش از ۸۰ نوبت راستی‌آزمایی فکت‌نامه در خلال تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و پوشش خبری آن در شبکه ایران اینترنشنال، محورهای زیر را از درون این تحلیل‌ها استخراج و ارائه می‌دهد:

۱- تحریم و تحریف انتخابات (شامل متمایز کردن این انتخابات و آثار مترتب بر آن، برجسته‌سازی تحریم گروه‌های مختلف و هجو موافقان مشارکت، طرح غیررقابتی ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی و بی‌اعتنایی حاکمیت به مشارکت)

الف- راستی‌آزمایی اظهارات کاندیداها

ب- اعتبارزدایی از مناظرات انتخابات

ج- اعتبارزدایی از انتخابات و حمله به رهبری

د- تخریب کاندیداها

در کنار این اقدامات حجم مطالب منتشر شده توسط شبکه ماهواره‌ای ایران‌اینترنشنال در این دوره چندبن برابر شد و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، این افزایش سیر صعودی نشان داشت.

۲- سناریوسازی پیرامونی: ترسیم آینده‌های محتمل یا غیرمحتمل پس از برنده شدن برخی از کاندیداها و ایجاد فضای ترس از آینده

۳- تصویرسازی منفی از شورای نگهبان و رهبری: حفظ انتقادات و اعتراضات به شورای نگهبان در کنداکتور اخبار روزانه و همچنین برجسته‌سازی صف منتقدان شورای نگهبان و هجو مدافعان آن

۴- به چالش‌ کشیدن جمهوریت نظام: اعتبار دادن به کارشناسانی که حکومت اسلامی را از جمهوری اسلامی تفکیک می‌کنند.

نویسنده پس از تجزیه و تحلیل محتوای مناظرات انتخاباتی، نتیجه‌گیری خود را بر دیدگاه‌های ابزارهای راهبردی، استوار و برای مقابله با عملیات روانی رسانه‌های مهاجم، پیشنهادهای کاربردی ارائه کرده است.

پنل‌های تخصصی همایش ملی آفند رسانه‌ای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای ۵ و ۶ مرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.