بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ 12 روزه غزه

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ 12 روزه غزه

بازنمایی رسانه‌ای تحولات سیاست خارجه آمریکا، نتیجۀ فرارسیدن دوران افول حمایت مطلق ایالات متحدۀ از رژیم صهیونیستی است.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

هدف از این رویداد علمی، حل مسئله از طریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری عنوان شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه نمایند.

 

عنوان مقاله:

بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در ماجرای جنگ ۱۲ روزه علیه غزه

محمد دل‌پسند، پژوهشگر دورۀ دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در مقاله‌ای با عنوان بازخوانی اهداف و روش کنترل افکارعمومی آمریکا در ماجرای جنگ ۱۲ روزه غزه،به بازخوانی تغییر رویکرد رسانه‌های آمریکایی در برابر سیاست‌های رژیم صهیونیستی در خلال تهاجم ۱۲ روزۀ نتانیاهو به نوار غزه پرداخته است.

وی می‌گوید: رویکرد رسانه‌های آمریکایی همواره بر محور حمایت و همسویی مطلق بـا منافع اسرائیل تنظیم شده است، اگرچه این رویکرد در تعارض دائمی با افکارعمومی ایالات متحده است؛ اما به عقیدۀ بسیاری از کارشناسان، بازنمایی جنگ غزه و تحولات سیاست خارجه امریکا، نتیجۀ فرارسیدن دوران افول حمایت مطلق ایالات‌متحده از رژیم صهیونیستی و ورود به دوران پساترامپ است.

دل‌پسند اشاره می‌کند که در بحبوحۀ تهاجم ۱۲ روزه علیه غزه و در جایی صدای حامیان حقوق بشر از گوشه و کنار عالم به آسمان برخاسته بود، روزنامۀ هاآرتص -چاپ تل‌آویو- برای کم کردن فشارهای جهانی به انتقاد شدید از نتانیاهو پرداخت.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همچنان اصرار داشت که با روایت شدن از شبکه فاکس نیوز که یک شبکه راست تندرو است، می‌تواند جامعه آمریکایی را قانع کند؛ اما هر دو این اقدامات بی‌نتیجه بودند.

نویسنده می‌افزاید: پس از روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا و آبروریزی‌های نتانیاهو که باعث افت شدید اعتبار جهانی آن رژیم شد، دو روزنامه نیویورک تامیز و هاآرتص در یک حرکت هماهنگ و نادر ضمن چاپ تصاویر ده‌ها کودک شهید فلسطینی تلاش کردند که بخشی از اعتبار از دست رفتۀ اسرائیل را احیا کنند؛ اما این خودزنی سیاسی فقط باعث تنها ماندن نتانیاهو و کنار رفتن او از قدرت شد.

دل‌پسند در بخش دیگری از مقالۀ خود به شیوه‌های سه‌گانۀ رسانه‌ها برای مهندسی افکارعمومی یا کنترل روانی جامعه اشاره می‌کند و می‌افزاید: رسانه‌های آمریکایی و رسانه‌های مستقر در سرزمین‌های اشتغالی با روش‌های انگاره‌سـازی، کنترل ذهن‌ها و فرافکنی، بی‌نتیجه به مردم خود تاختند.

او ابراز امیدواری می‌کند که نسل نوین رسانه‌های امریکایی با استفاده از جوانان و رنگین‌پوستان بتواند رویکرد شفافیت و حقیقت‌گویی را به جریان اطلاع‌رسانی امریکا بازگرداند.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.