جنگ اطلاعات تجاری در رسانه‌های اجتماعی

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

جنگ اطلاعات تجاری در رسانه‌های اجتماعی

دولت‌ها در رویکرد سیستمی و همزمان با افزایش امنیت سایبری، توان خود را در زمینه کنترل و فرماندهی افکار عمومی افزایش می‌دهند تا برند کشور را در داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی تقویت کنند.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانه‌ها طی روزهای پنجم و ششم مردادماه و در قالب پانل‌های نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار می‌گردد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

 

عنوان مقاله:

جنگ اطلاعات تجاری در رسانه‌های اجتماعی

علی شاملو پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه، مقاله‌ای را در زمینه مقابله تبلیغاتی نام‌های تجاری در رسانه‌های اجتماعی ارائه کرده و با بررسی تحقیقات دانشگاه ویتائوتاس مگنوس لیتوانی، مفهوم دولت را معادل یک نام تجاری فعال می‌داند.

در این مقاله آمده است: در اقتصادهای دولتی، دولت‌ها به‌طور همزمان در جایگاه تولیدکننده، مصرف‌کننده و ناظر قانونی قرار دارند؛ بنابراین کلیت اقتصاد در مفهوم دولت خلاصه می‌شود. از این رو دولت‌ها باید تصویری از خود به جامعه ارائه کنند که باعث اتحاد مخاطبان داخلی و خارجی یا جذب سرمایه‌های بین‌المللی شود. در این کارزار، دولت‌ها همیشه در برابر «جنگجویان مبل» آسیب‌پذیر هستند. جنگجویان مبل افرادی هستند که با مشارکت در گروه‌های آنلاین و به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات، در افکار و باورهای مردم نفوذ کرده و رفتار آنها را کنترل می‌کنند.

جنگ اطلاعات تجاری در رسانه‌های اجتماعی

در ادامه این مقاله می‌خوانیم: این تهدیدات جدید به دلیل افزایش گرایش‌ها عمومی به فضای مجازی، کم‌کم به تهدید امنیت ملی تبدیل‌شده و در طول دوره زمانی کوتاه، زندگی شهروندان و کارگزاران را مختل می‌سازد.

نویسنده مقاله با نقل شواهدی در زمینه درگیری‌های بین‌المللی(اوکراین، چچن)، تبلیغات تروریستی و جذب نیرو(داعش) و دست‌کاری اطلاعات در مبارزات سیاسی(انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶) می‌نویسد: دولت‌ها همیشه برخی رسانه‌های اجتماعی و کنشگران صاحب نفوذ را به استخدام خود درمی‌آورند تا از آسیب‌پذیری در کمپین‌های خصمانه، تنزل جایگاه دولت در جامعه و کاهش نارضایتی مردم فاصله بگیرند و یا اینکه راهبردهای ملی را به‌درستی عملیاتی کنند. دولت‌ها در رویکرد سیستمی و همزمان با افزایش امنیت سایبری، توان خود را در زمینه کنترل و فرماندهی افکار عمومی افزایش می‌دهند تا برند کشور را در داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی تقویت کنند. در واقع آنها از این خلاقیت به‌عنوان سلاح نرم استفاده می‌کنند.

این مقاله در پایان اضافه می‌کند که اقتصادهای دولتی با در اختیار گرفتن اطلاعات، خلع سلاح مهاجمان فضای مجازی، باعث بزرگ دیده شدن تصویر خود در ذهن مخاطبان داخلی می‌شوند و از این باب، میزان ارتباط و همکاری خود و ملتشان را افزایش می‌دهند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.