بررسی علمی تجربه جهاد فرهنگی در دوران کرونا

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

بررسی علمی تجربه جهاد فرهنگی در دوران کرونا

هنرمندان یزدی با برنامه‌ریزی راهبردی در دوران قرنطینه و با شعار حمله به افسردگی، شادی را به همشهریان یزدی و استان‌های همجوار هدیه کردند.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانه‌ها طی روزهای پنجم و ششم مردادماه و در قالب پانل‌های نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار می‌گردد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

 

عنوان گزارش:

بررسی علمی تجربه جهاد فرهنگی در دوران کرونا

با آغاز شیوع ویروس کرونا و تعریف مفهوم فاصله اجتماعی در ایران، محدودیت‌های متعددی برای حضور شهروندان در فضاهای اجتماعی و عبور و مرور برقرار شد. برخی مشاغل تعطیل شدند و بیکاری افزایش یافت. مراکز ورزشی، هنری و تفریحی بسته شدند و بیشتر شهروندان مجبور شدند در خانه‌ها بمانند. در کنار این محدودیت‌ها ابتلای اعضای خانواده‌ها به بیماری کووید ۱۹، گرفتاری‌های درمان و غم از دست دادن عزیزان باعث شد تا مردم به افسردگی مضاعفی دچار شوند و میزان تاب‌آوری آنها به شدت کاهش یابد.

از سوی دیگر، تغییرات زندگی اجتماعی باعث ایجاد تحول در رفتارهای فرهنگی و سبک زندگی شهروندان شد. به‌عنوان نمونه نحوه خرید کردن، آموزش و گذراندن اوقات فراغت، غالباً از طریق ابزارهای فضای مجازی امکان‌پذیر شد.

در این راستا، نیاز عادی شهروندان به تماشای تئاتر و محصولات رسانه‌ای به واجب انکارناپذیر تبدیل شد؛ بنابراین کشورهای صاحب‌هنر با به‌کارگیری ابزارهای مختلف فضای مجازی، امکان تولید، عرضه و تماشای نمایش‌های آنلاین را فراهم کردند. در ایران نیز تعدادی از گروه‌های فعال برای تأمین این مصرف فرهنگی، وارد کار جهادی شدند.

بررسی علمی تجربه جهاد فرهنگی در دوران کرونا

محسن حائری‌زاده در مقاله‌ای به بررسی علمی این تجربه نو در دوران قرنطینه پرداخته است. او با بیان تلاش هنرمندان یزدی گروه «خونه خنده» برای افزایش سطح شادی جامعه و حمایت از شهروندان برای گذر از آن شرایط سخت، نمونه‌هایی از اقدامات این گروه را تجزیه‌ و تحلیل کرده است.

عرضه نمایش آنلاین در پلتفرم اینستاگرام از طریق برنامه‌های طنز کرونایی، شاداب نگه‌داشتن تماشاگران، افزایش پوشش جغرافیایی عرضه نمایش، گفتمان‌سازی و گفت‌وگو در قرنطینه در کنار احیای هنر نمایش بومی از مأموریت‌های این گروه جهادی بوده است. این تجربه موفق باعث انگیزه‌بخشی به بسیاری از گروه‌های هنری و خیران تأمین‌کننده ابزارهای رایانه‌ای شد تا آنها نیز به این کارزار فرهنگی-جهادی بپیوندند و با مبارزه با افسردگی شهروندان و بیماری‌های ناشی از آن از گروه‌های نیازمند به‌ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم حمایت کنند.

اسامی تعدادی از نمایش‌های آنلاین این گروه جهادی به شرح زیر است:
۱. نمایش "خنکای ختم خاطره"
۲. نمایش طنز "پهلوان کچل"
۳. نمایش طنز "پنج‌دری"
۴. نمایش طنز "اخراجی"
۵. نمایش طنز "آخرین نامه"
۶. نمایش طنز "هاشم و باشم در هندوستان"
۷. نمایش طنز "هاشم و باشم در سرزمین عجایب"
۸. مجموعه "شو یزدیایِ ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - ۵ - ۵/۵ - ۶"
۹. نمایش "کاکوتی"
۱۰. نمایش "عشق به اختیار"
۱۱. برنامهٔ طنز و گفتگو محور "ویروس خنده ۱ و ۲"
۱۲. برنامه طنز و استعدادیابی "یکِ یزد"
۱۳. برنامه "کودک‌شو یزدیا"
۱۴. "شو ایرانیان"
۱۵. فیلم کوتاه "پسر ایران"
۱۶. فیلم کوتاه "بیخ گوش"
۱۷. فیلم کوتاه داستانی "سرِ پیری"

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.