جنبه تاریک رسانههای اجتماعی در زیمبابوه
جنبه تاریک رسانههای اجتماعی در زیمبابوه
دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانهها و فضای مجازی چکیدهای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانهای را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانهها طی روزهای پنجم و ششم مردادماه و در قالب پانلهای نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار میگردد.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
عنوان مقاله:
جنبه تاریک رسانههای اجتماعی در زیمبابوه
محمد احمدی پژوهشگر دورۀ دکتری مدیریت رسانهای در مقالهای با عنوان «جنبه تاریک رسانههای اجتماعی در زیمبابوه» با نگاهی به نقش مداخلهگرانۀ رسانههای اجتماعی در زندگی روزمره مردم و ایجاد چالشهای جدی در فرایندهای دموکراتیک پرداخته است.
او با اشاره به دخالت پلتفرمهای معروف فضای مجازی در کشور زیمبابوه، سیاستهای آن کشور برای مقابله با اقدامات پلتفرمها را بررسی کرده است و با ذکر شواهدی میگوید: استفاده غیرمسئولانه از شبکههای اجتماعی منجر به رذایل اجتماعی مانند خشونت، تروریسم، پورنوگرافی کودکان و هزاران بیماری اجتماعی دیگر شده است.
احمدی در این مقاله، چارچوب نظارتی زیمبابوه را برای کنترل تهدیدهای شبکههای اجتماعی را ارزیابی کرده است.
این مقاله نشان میدهد که از شبکههای اجتماعی برای دامن زدن به اعتراضات خشونت آمیز، صدور بیانیههای براندازانه و انتشار اخبار جعلی، ایجاد ترس و استیصال در میان شهروندان استفاده شده است. از پلتفورمهای فضای مجازی برای تسهیل جرایم دیگر مانند قاچاق انسان و توزیع مواد پورنوگرافی هم استفاده شده است.
نویسنده برای مقابله با این تهدیدات به چند اصل قانون اساسی زیمبابوه استناد کرده است؛ اما فقدان قانون مشخصی برای مقابله با تهدیدات شبکههای اجتماعی، تهدیدی برای مدیریت اجتماعی در آن کشور است.
نکتۀ دیگری که در این مقاله به آن پرداخته شده، تولید فرمولهای آموزشی از اینگونه تخریبها در فضای مجازی است. به عنوان مثال، چند رسالۀ دکتری در کشورهای آفریقای جنوبی و سوئد درباره این چالش زیمبابوه به رشته تحریر درآمده و به نظر میرسد از این فرمولها در ناآرامیهای برخی کشورهای غرب آسیا مانند افغانستان، عراق و لبنان استفاده شده است.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
افزودن دیدگاه جدید