سلاح سازی از رسانه های اجتماعی برای تولید خشونت

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

سلاح سازی از رسانه های اجتماعی برای تولید خشونت

سوءاستفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک یا ایجاد خشونت، به عنوان بستری برای تهدید امنیت ملی جوامع درحال گسترش است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا؛ اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانه‌ها طی روزهای پنجم و ششم مردادماه و در قالب پانل‌های نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار می‌گردد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa  مراجعه کنند.

 

عنوان مقاله:

سلاح سازی از رسانه های اجتماعی برای تولید خشونت

بهزاد نجمه زعیم، پژوهشگر دورۀ دکترای مدیریت رسانه‌ای در تحقیقی با عنوان سلاح سازی از رسانه های اجتماعی برای تولید خشونت، معتقد است: سوءاستفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک یا ایجاد خشونت، به عنوان بستری برای تهدید امنیت ملی جوامع درحال گسترش است.

وی می‌گوید در جریان این سوءاستفاده، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های عمومی برای انتشار اطلاعات دروغ، ایجاد سردرگمی، در معرض دید قراردادن(افشاگری)، اوباشگری(ترول کردن)، رابطه سازی، خنثی سازی مخالفان، تهدیدات آمیخته، کاشت تفرقه و وارد کردن آسیب به جهان واقعی به شکل خشونت، آزار و اذیت و استثمار؛ به کار گرفته می شوند.

این مقاله 4 روش: عملیات‌های اطلاعاتی، دستکاری سیاسی، نفرت پراکنی دیجیتال، و افراط‌گرایی و استخدام را برای سلاح سازی از رسانه‌های اجتماعی، مطرح می‌کند.

نجمه زعیم در بررسی روش‌های فوق به دنبال شناسایی این نکته است که رسانه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند محرک‌های جدیدی را برای ایجاد درگیری‌ها ارایه کنند و یا از محرک‌های سنتی برای تشدید طیف وسیع‌تری از علل ریشه‌ای و محرک‌های خشونت آمیز استفاده کنند.

وی با بهره‌گیری از مدل سلاح ‌سازی نیسن (Nissen) چند نمونۀ واقعی را مورد بحث و بررسی قرار داده و روش‌های چهارگانه فوق را ردیابی کرده است. این نمونه ها عبارتند از:

  • عملیات‌های اطلاعاتی برای هدف قرار دادن کلاهخود سفیدها در سوریه توسط کشور روسیه
  • دستکاری سیاسی در انتخابات فیلیپین
  • نفرت پراکنی دیجیتال در خشونت‌های داخلی میانمار
  • افراط‌گرایی و استخدام در جهاد رسانه‌ای داعش

نویسنده در بخش پایانی مقاله، 2 عامل اساسی: توسعه طلبی، زیاده‌خواهی و ایجاد بازارهای مصرفی جدید و همچنین انگیزه دولت‌ها در برابر گروه های متخاصم را به عنوان دلایل اصلی برای سلاح سازی از رسانه های اجتماعی معرفی می کند.

نجمه زعیم معتقد است که این فرایند، یک مجموعه بسیار مخرب از پدیده‌های اجتماعی - تکنولوژیکی است که حوزه‌های مختلف دانشی را درگیر کرده و توصیه می کند که جوامع و دولت ها برای مقابله با این جنگ در ابعاد پدافندی و آفندی آماده باشند.

 

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa  مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.