از نقش بازدارندگی سواد رسانه‌ای در خانواده تا رونمایی از کلید پیروزی در فضای وب

استان تهران
در همایش ملی آفند رسانه‌ای عنوان شد؛

از نقش بازدارندگی سواد رسانه‌ای در خانواده تا رونمایی از کلید پیروزی در فضای وب

در همایش ملی آفند رسانه‌ای بر نقش بازدارندگی سواد رسانه‌ای در فرهنگ خانواده تأکید و از کلید پیروزی در فضای وب رونمایی شد.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانه‌ها طی روزهای پنجم و ششم مردادماه و در قالب پانل‌های نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار می‌گردد.

یکی از بخش های جذاب این همایش، گفتگوهای علمی در پانل خبرگان رسانه بود. در این بخش اساتید متخصص پوشش خبری به بحث و تبادل نظر پرداختند. خلاصه ای از اهم مطالب مطرح شده در این پانل به شرح زیر می‌باشد:

 

تبیین کانون‌های قدرت در لایه‌های سه‌گانه فضای مجازی

پانل خبرگان رسانه، دومین نشستی بود که عصر روز پنجم مرداد با حضور استادان صاحب‌نام اکبر نصراللهی، محمد سلطانی‌فر، افشین محمدی، حمیدرضا حسینی دانا، مستوره عزت‌زاده، الهه وکیلی و بشری محمدی‌فر برگزار شد.

مؤلف کتاب بررسی پوشش‌های خبری به عنوان نخستین سخنران با موضوع جایگاه تولید محتوا در آفند رسانه‌ای به ایراد سخن پرداخت.

محمد سلطانی‌فر به تبیین کانون‌های قدرت در لایه‌های سه‌گانه فضای مجازی شامل زیرساخت‌ها، شبکه‌ها و تولید محتوا پرداخت و سپس بر ضرورت توجه به ارزش‌های فرهنگی و رقابتی در فرآیند تولید محتوا تأکید کرد.

وی با تأکید بر ملزومات تولید محتوای آفندی به استفاده از نخبگان رسانه‌ای در تولید انبوه و جذاب محتوا پرداخت و آن را کلید برنده شدن در فضای وب عنوان کرد.

الهه وکیلی دبیر انجمن علمی انقلاب اسلامی هم به نقش بازدارندگی سواد رسانه‌ای در فرهنگ خانواده پرداخت و با اشاره به ارتباط بین فرهنگ و فناوری و آسیب‌های وارد شده به فرهنگ دینی، جایگاه والدین به‌خصوص مادران را در صیانت از فرزندان در برابر تهاجم فضای مجازی مهم و مؤثر دانست.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هم به موضوع اقتصاد پلتفرمی و راهبردهای تهاجمی شرکت‌های نوپا برای ورود به بازار پرداخت.

مستوره عزت‌زاده با اشاره به نیازهای جامعه برای برخورداری از پلتفرم‌های بومی و راهبردهای موفق برای ورود شرکت‌های خلاق و نوآور به بازار، برخی مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی مانند مشکلات رانتی و عدم پویایی بازارهای داخلی را از مشکلات اصلی برای تحقق نیافتن راهبردهای تهاجمی پلتفرم‌های بومی دانست.

 

نقدی بر تأخیر و تعجیل در انتشار اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند هم در نگاهی به راهبردهای تهاجمی تلویزیون‌های فارسی‌زبان با استفاده از مدل پروپاگاندای ادوارد هرمان و نوام چامسکی، برنامه‌های این تلویزیون‌ها را تحت تأثیر پنج فیلتر مالکیت رسانه، منابع مالی، یافتن منابع، رگبار انتقادات و ضد تروریسم عنوان کرد.

افشین محمدی بیان کرد: این مدل تعیین می‌کند که چه حوادثی مهم و رویدادها چگونه پوشش داده شوند، اخبار چه جایگاهی در رسانه‌ها داشته باشند و چه مقدار از این اخبار را مخاطبان دریافت کنند.

وی با تقسیم‌بندی شبکه‌های فارسی‌زبان به دو دسته کلی سیاسی مخالف حاکمیت و سودمحور خنثی، هدف اصلی شبکه‌های سیاسی را تلاش برای مشروعیت‌زدایی از حاکمیت جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: این شبکه‌ها با جریان‌سازی بر محورهایی مانند القای ناکارآمدی حاکمیت، القای نقض حقوق بشر، تضعیف گفتمان دینی، تحریک قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی، القای جنگ قدرت در ایران و ... به دنبال تأثیرگذاری بر مخاطبان داخلی هستند.

 

استفادۀ هوشمند از ابزارهای رسانه ای

رئیس پانل خبرگان رسانه‌ای هم در جمع‌بندی مطالب مطرح شده گفت: اکنون که در محاصره اقتصادی هستیم باید با هوشمندی و دقت از تاکتیک‌های پوشش خبری استفاده کنیم و در عین حال باید اینگونه اقدامات رسانه‌ای، منجر به بازدارندگی و موقف کردن طرف مقابل باشد.

اکبر نصراللهی در ادامه توضیح داد: بازدارندگی رسانه‌ای باید ضمن پاسخگویی به نیازهای سرگرمی، آموزشی و خبری مخاطبان داخلی، جلوی حملات دشمن را بگیرد، به این معنا که اگرچه کشور از ساختار و ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، اما رسانه‌های تأثیرگذار ندارد.

وی مطرح کرد: تأخیر و تعجیل در انتشار اخبار موجب سردرگمی مخاطب شده و رسانه‌های داخلی مجبور می‌شوند در زمین دشمن بازی کنند، از این رو نیاز است که به غفلت‌ها و ناتوانی و جهل و ناآگاهی حمله کنیم.

رئیس پانل خبرگان رسانه‌ای تبیین کرد: برای داشتن یک رسانه تراز انقلاب اسلامی باید از تاکتیک‌های پیشگامی در خبررسانی، روایت اول بودن و ورود به‌موقع به رویدادها، پرداخت جامع و آگاهانه به موضوع، هزینه برای سرمایه، به‌هنگام بودن در تأمین نیازهای مخاطبان، آگاه‌سازی مردم و آگاه شدن مدیران استفاده شود.

نصراللهی اضافه کرد: در کنار این تاکتیک‌ها باید نسبت به آسیب‌شناسی خود، به‌کارگیری راهکارهای هم‌افزایی داخلی، ارتقای مزیت نسبی رسانه‌های جریان اصلی، پیش برنده بودن، ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و مسئولان و غفلت نکردن از تغییرات محیطی همت گماشته و از جامعه خودمان صیانت کنیم.

 

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://b2n.ir/z88386  مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.