مصادیق تهاجم رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی علیه واکسن کوو ایران‌برکت

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

مصادیق تهاجم رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی علیه واکسن کوو ایران‌برکت

پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه‌ای به برخی مصادیق جنگ رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی علیه واکسن کوو ایران‌برکت براساس هشت تکنیک جنگ رسانه‌ای مایکل پارنتی پرداخت.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات کاربردی ارسالی به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

هدف از این رویداد علمی، حل مسئله از طریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری عنوان شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه نمایند.

 

عنوان مقاله:

مصادیق جنگ رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی علیه کوو ایران‌برکت

پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه‌ای در مقاله «نگاهی به برخی مصادیق جنگ رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی علیه واکسن کوو ایران برکت (براساس ۸ تکنیک جنگ رسانه‌ای مایکل پارنتی)» با بررسی آن دسته از اخبار تلویزیون BBC فارسی که مستقیماً واکسن کوو ایران‌برکت را هدف قرار داده‌، تاکتیک‌های تخریبی این رسانه را نقد و بررسی کرده است.

مجید خدام با استناد به آرای مایکل پارنتی، کارشناس علوم سیاسی، ادعای آزادی و واقع‌گرایی نظام‌های رسانه‌ای غرب را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌نویسد: تجربه پارنتی به‌عنوان قاضی ناظر بر عملکرد رسانه‌های غیرانتفاعی آمریکا و سیاست‌گذاری در حوزه‌های آموزش عمومی سبب شد که هشت تاکتیک تقابل رسانه‌ها را شناسایی و معرفی کند.

او براساس این تاکتیک‌ها، اخبار تخریبی تلویزیون BBCفارسی علیه واکسن کوو ایران‌برکت را به شرح پنهان‌کاری از طریق حذف، حمله و انهدام هدف، برچسب زدن (انگ زدن)، فرض پیشگیرانه، پخش برنامه‌هایی باارزش اسمی و به‌صورت ظاهری، کوچک شمردن محتوا، توازن نادرست، خودداری از پیگیری دسته‌بندی کرده است.

نویسنده مقاله «نگاهی به برخی مصادیق جنگ رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی علیه واکسن کوو ایران برکت (براساس ۸ تکنیک جنگ رسانه‌ای مایکل پارنتی)» مطرح کرده است: در این بررسی‌ها، پوشش ویژه اخبار منفی کرونا در ایران، نادیده گرفتن اولویت‌بندی سالمندان در تزریق واکسن، تحریف سخنان مقام معظم رهبری درباره عدم خرید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، اتهام‌زنی درباره توانایی نداشتن ایران در تولید واکسن، رعایت نکردن استانداردهای تست واکسن در مراحل انسانی و پوشش ندادن مشکلات ایجاد شده توسط آمریکا برای خرید واکسن برای ایرانیان، مطرح شده است.

خدام تبیین کرده است: علاوه بر آن مواردی مانند مافیایی بودن تولید واکسن کوو ایران‌برکت، وابسته نشان دادن مالکیت واکسن ایرانی به رهبری انقلاب، ندادن هرگونه آمار مربوط به تلفات کرونا در انگلستان، ایجاد هیاهو پس از فوت مهرداد میناوند و سکوت در برابر مرگ ناشی از کرونای لری کینگ، مجری مشهور تلویزیون، ایجاد ابهام در کپی‌برداری واکسن ایرانی از همتای چینی خود و بی‌اعتماد نشان دادن مردم به واکسن ایرانی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی توضیح داده است: همچنین تأکید مصرانه به مخاطبان برای هجوم به بیمارستان‌ها و نگهداری نکردن از بیماران در خانه به‌دلیل دچار شدن به افسردگی شدید در زمان‌های پیک بیماری، روایت هجمه سفر ایرانیان به ارمنستان به‌عنوان یک رخدادی بی‌همتا، برجسته‌سازی ابتلای مسئولان ایرانی به کرونا و پوشش ندادن اتفاقات مشابه در بریتانیا، اشاره نکردن به تحریم‌های ظالمانه و امکان نداشتن تأمین داور برای ایرانیان از دیگر مصادیق حملات BBC فارسی به این واکسن ایرانی بوده است.

خدام در پایان، دو رویکرد ترویج سواد رسانه‎ای و مدیریت تحریک‌های ذهنی، ادراکی و شناختی را برای مقابله با تاکتیک‌های BBC فارسی و مصون‌سازی مخاطبان در برابر آنها پیشنهاد کرده است.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.