جهاد تبیین در اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری

استان تهران
پیام قرآن برای جنگ نرم با دشمن

جهاد تبیین در اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری

پس از دفاع مقدس، نوبت جهاد کبیر فرهنگی است.

«فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً سوره فرقان آیۀ 52

پس، از كافران پيروى نكن و به وسيلۀ قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.»

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران، رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان تهران با تبریک ایام الله دهۀ فجر و ذکر این آیۀ شریفه گفت: همانگونه که در آیۀ فوق مشاهده می‌شود برخورد با دشمنان، دو مرحلۀ اساسی دارد که عبارتند از: 1- عدم اطاعت از دشمن و 2- مبارزه یا جهاد.

امیر احمری نژاد گفت: اگر بدانیم که جهاد و مبارزه بر 3 بخش است، پس از جنگ سخت، نوبت جنگ نرم یا جهاد کبیر است که براساس آیات و روایات، بایستی با تأسی از قرآن کریم به روشنگری و تبیین شبهاتی پرداخت که توسط دشمن مطرح می‌شود. در جهاد اکبر یا مبارزه با نفس شیطانی نیز عمل به قرآن کریم، بهترین راهنما خواهد بود.

وی افزود: در آیۀ 52 سورۀ فرقان چند نکتۀ اساسی قابل درک است: 1- نباید تسلیم دشمن شد. 2- با تمسک به رهبرى متمرکز باید جلوی دشمن ایستاد. 3- در این مقام باید راهبرد مبارزۀ منفى و ترك اطاعت از دشمن را در دستورکار قرار داد و در برابر او جهاد کرد. 4- همچنین بایستی باور داشت که قرآن کریم، بهترين ابزار جهاد علمى و فرهنگى و نيرومندترين وسيلۀ بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است  و از آنجا که  دشمنان اسلام دائماً براى تهاجم فرهنگى به امت اسلامی تلاش‌ می‌کنند، مسلمانان هم نباید منفعل باشند و در این جهادِ علمى و منطقى، همت کنند.

احمری نژاد تأکید کرد: بر همین مبنا، انقلاب اسلامی ایران ثمرۀ روشنگری حضرت امام خمینی (ره) است. مفهوم روشنگری در نخستین گام‌های چلۀ دوم انقلاب اسلامی و در بیان مقام معظم رهبری نیز به «جهاد تبیین» تعبیر شده است. در واقع، دشمن که از ماهیت فرهنگی-اجتماعی انقلاب اسلامی با خبر است، در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون به صورت مستمر و پیوسته، حوزۀ فرهنگی را نشانه گرفته تا باورها، اعتقادات، رفتار و کنشگری مردم در جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را به ضد خود تبدیل کند و یا دست‌کم از منافع انقلاب اسلامی محروم سازد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان تهران افزود: این حملات غالباً با ابزار رسانه‌ای و فناوری‌های ارتباطی صورت می‌گیرد تا اولاً مردم را غافلگیر کند، ثانیاً دولتمردان را در مقابله با این حملات شکست دهد.

وی خاطر نشان کرد: جدیدترین ترفندهای دشمن را می‌توان در انواع تهاجمات شناختی، ادراکی و هیبریدی در فضای مجازی علیه مردم ایران بررسی کرد. لذا ضروری است با استفاده از توان دانشگاهیان بسیجی نسبت به هماهنگی در تبیین شبهات و روشنگری اقدام کنیم و دشمن را در این نبرد نابرابر شکست دهیم.

وی در خاتمه خبر داد: برگزاری نشست تخصصی "جهاد تبیین در روایت سازی رسانه ای" در دهۀ مبارک فجر و "همایش ملی جهاد تبیین در اندیشه و آرای مقام معظم رهبری" در سال 1402 در دستورکار برنامه های علمی-فرهنگی بسیج اساتید استان تهران قرار دارد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.