چیستی و چگونگی آفند رسانه‌ای

استان تهران
مروری بر مقالات همایش ملی آفند رسانه‌ای؛

چیستی و چگونگی آفند رسانه‌ای

الگوبرداری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس می‌تواند زمینه‌ساز پاسخ به حملات رسانه‌های مهاجم و رسیدن به بازدارندگی باشد.

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی استان تهران به نقل از آنا: اندیشکدۀ راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی چکیده‌ای از بهترین مقالات ارایه شده به همایش ملی آفند رسانه‌ای را برای آگاهی علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانش‌های مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران و کارشناسان رسانه‌ها با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه نمایند.

 

عنوان مقاله:
چیستی و چگونگی آفند رسانه‌ای

محمد شیربیگی در این مقاله با مقدمه‌ای در باب جنگ نرم به‌ویژه تهاجم رسانه‌های دشمن علیه ملت ایران و اقدامات ناکافی برای متوقف‌کردن این حملات، بهترین دفاع را در حمله می‌داند و تأکید می‌کند که برای کاستن از حجم تحرکات دشمن بایستی جبهه‌های جدیدی برای پشیمان‌کردن او ایجاد کرد.

در این مقاله بیان شده است: تعریف عملیاتی آفند رسانه‌ای عبارت است از هرگونه حمله رسانه‌ای به فضای فکری و مجازی حریف به‌منظور تحت تأثیر قراردادن جامعه هدف. در این تعریف، اهداف کاربردی آفند رسانه‌ای عبارتند از «منحرف‌کردن یا درگیرکردن دشمن به‌منظور کاهش حملات رسانه‌ای آن»، «آگاه‌سازی مردم کشور حریف از اقدامات خصمانه حاکمان آنها علیه مردم خود و سایر کشورها» و «متوقف‌کردن حمایت مردم کشور حریف از سیاست‌های متجاوزانه حاکمیت آنها نسبت به کشور خود و سایر کشورها».

نویسنده معتقد است با وجود مطالعات فراوان در باب حملات رسانه‌ای دشمن، موضوع مقابله به‌مثل و حملات پیش‌دستانه مورد غفلت قرار گرفته است؛ بنابراین این کوتاهی موجب گسترده‌تر شدن و تقویت حملات رسانه‌های مهاجم شده است.
شیربیگی در پاسخ به این سؤال که آیا ما می‌توانیم در این جنگ نابرابر رسانه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ می‌گوید: از نظر توان مالی و سطح پوشش‌دهی نمی‌توان بین رسانه‌های ایرانی و برخی رسانه‌های مهاجم، یک رابطه متوازن برقرار کرد؛ اما تجربه سال‌های دفاع مقدس نشان داد که بسیاری از کارهای غیرممکن با همت و توان ایرانی امکان‌پذیر شد.

نویسنده با اشاره به برخی تجربیات قبلی در شبکه‌های ایرانی مانند Press TV، العالم، الکوثر، Husa TV و Hispan TV که موجب شد صاحبان ماهواره‌های جهانی، محدودیت‌های فراوانی را برای آنها ایجاد کنند، خاطرنشان می‌کند: در این مسیر، موانع فراوانی وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از «توان غول‌های رسانه‌ای و در اختیار داشتن زیرساخت‌های ارتباطی جهان» و «نداشتن ظرفیت‌های غیرمالی در تأثیرگذاری آفندی رسانه‌های رسمی کشور».
در انتهای مقاله و در بخش نتیجه‌گیری، پنج عامل «هماهنگی نهادهای حاکمیتی شامل وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری‌ها»، «استفاده از ظرفیت و حمایت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برون‌مرزی»، «اختصاص بودجه توسط قوه مجریه»، «تهیه راهبرد و مصوبه نهادهای بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «تخصص و تعهد دست‌اندرکاران شبکه‌های برون‌مرزی برای تأثیرگذاری» به‌عنوان الزامات آفند رسانه‌ای ارائه شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://b۲n.ir/z۸۸۳۸۶ مراجعه نمایند..

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.